Låsta och skrivskyddade ECUer
Den här guiden hjälper dig att snabbt se vilka bilar och motorstyrenheter (ECU) som oftast är låsta eller skyddade. Du får en enkel överblick över märken, årtal och vanliga ECU-typer, samt mer detaljerad information om vad det innebär i praktiken. Perfekt som stöd inför optimering – så du vet redan i förväg om en bil kräver extra steg som bench mode eller särskild upplåsning.
Guide: Låsta & skyddade ECUs
Fler och fler bilar (från ca 2021–2022 och framåt) har motorstyrenheter (ECU) som är låsta eller skyddade. Det betyder att de inte alltid går att läsa/skriva via OBD-porten, utan kan kräva att man kopplar direkt på styrenheten (bench mode) eller använder särskilda upplåsningsprocedurer.
Observera: Diagnos-/tuningverktyg kan visa att en bil “stödjs”, men tar inte alltid hänsyn till exakt ECU-revision, programvaruversion eller säkerhetsnivå i just din bil. Resultatet kan bli att den ändå är låst trots att den ser “görbar” ut. Testa alltid en icke-destruktiv läsning först och var beredd på bench-upplåsning vid behov.
Tabellen nedan ger en snabb överblick, och längre ned hittar du mer detaljerad information per märke. Tänk på att årtal är riktlinjer och det kan skilja från bil till bil. Du måste testa att läsa bilen för att veta säkert om det går eller inte.
Märke | Vanliga låsta ECUs | Årtal | Kommentar |
---|---|---|---|
Audi / VW | Bosch MG1, MD1 | 2019→ | Golf, Passat, A3, A4, Q5 m.fl. Ofta bench eller OBD-unlock krävs. |
BMW | Bosch MG1, MD1 | 2020→ | 3-serie, X-modeller m.fl. Kräver nästan alltid bench-unlock. |
Mercedes-Benz | Bosch MG1, MD1 | 2019→ | A-/C-/E-/S-klass. Många revisioner låsta. |
Ford | Bosch MG1, MD1 | 2019→ | Fiesta/Focus ST, Ranger, Transit. Bench rekommenderas ofta. |
Ford (EcoBlue) | SID212, SID212 Evo | 2017→ | 2.0 EcoBlue (Transit, Ranger m.fl.). Kan inte läsas direkt. ECU måste först skickas till verktygsleverantör för upplåsning. Efter unlock fungerar OBD/bench som vanligt. |
PSA / Volvo m.fl. | SID208, SID209, SID211 | ≈2011–2017 | Vanligt med skydd (OTP/anti-tuning). Ofta bench med särskilda procedurer; vissa revisioner kräver extra steg eller tredjepartstjänst för skrivning. |
Volvo | Bosch MG1, MD1 | 2018-05→ | Efter 2018-05 är helt låsta. Alla andra måste göras i bench mode. |
Toyota | Denso 76F-serien | 2019→ | Corolla, Camry, RAV4. Ofta bara bench. |
Nissan | Hitachi MEC37 | 2019→ | Altima, Rogue m.fl. Risk för lås. |
GM (Chevrolet/GMC) | Delphi DCM6.2 | 2019→ | Silverado, Sierra. Kräver ofta bench eller licens-unlock. |
Hyundai / Kia | Continental SIM2K | 2019→ | Sonata, Tucson m.fl. Låsta revisioner förekommer. |
Mazda | Denso 4M-serien | 2019→ | Mazda3, CX-5. Bench ofta nödvändigt. |
Subaru | Denso 4D-serien | 2019→ | Impreza, Outback. Risk för lås. |
Honda | Keihin 37820-serien | 2019→ | Civic, CR-V. Ofta låsta. |
Detaljerad information per märke
Audi / Volkswagen (VAG)
De flesta bensinare från 2019–2020→ har Bosch MG1 (t.ex. MG1CS002, MG1CS011) och dieselmodeller MD1 (t.ex. MD1CP004). De nyare ECU-modellerna är ofta skyddade och kräver bench eller särskild OBD-unlock, särskilt från slutet av 2021 och uppåt.
BMW
Nyare bensin-ECUs (MG1CS003, MG1CS024) och diesel (MD1CP002) är låsta. Räkna med bench unlock innan OBD-arbete. Verktygsleverantörer uppdaterar stöd löpande, men många modeller från 2022→ är skyddade.
Ford
Fiesta/Focus ST har ofta MG1CS017, Ranger/Transit MD1CS006. Ofta går skrivning inte direkt via OBD vid första försöket – räkna med bench eller särskild unlock.
Ford EcoBlue – SID212 / SID212 Evo
Dessa ECU:er (2.0 EcoBlue i Transit, Ranger m.fl., ca 2017→) kan inte läsas/skrivas direkt. Styrenheten måste först skickas till tillverkaren av din maskin (Autotuner, CMD etc.) för en unlock-service. Efter upplåsning fungerar OBD/bench som vanligt på den enheten.
Mercedes-Benz
Vanliga ECU:er är MG1CS201, MG1CS111 (bensin) och MD1CS016 (diesel). De flesta modeller från 2019→ är låsta och kräver bench-upplåsning.
Volvo
Alla modeller efter maj 2018 har låsta Bosch MG1/MD1. Bench måste alltid göras på alla Volvos som går att göra, alltså före 2018.
Äldre SID-familjen (PSA/Volvo m.fl.)
SID208, SID209, SID211 (ca 2011–2017) förekommer i bl.a. PSA och vissa Volvo. De använder ofta OTP/anti-tuning och kräver bench med särskilda procedurer. Vissa revisioner behöver extra steg eller tredjepartstjänst för att kunna skrivas.
Asiatiska märken
- Toyota: Denso 76F-serien (Corolla/Camry/RAV4). Ofta bench.
- Nissan: Hitachi MEC37 (Altima, Rogue). Delvis låsta.
- Hyundai/Kia: Continental SIM2K (Sonata/Tucson). Låsta revisioner förekommer.
- Mazda: Denso 4M (Mazda3, CX-5). Bench rekommenderas.
- Subaru: Denso 4D (Impreza, Outback). Lås förekommer.
- Honda: Keihin 37820-serien (Civic, CR-V). Nyare modeller låsta.
General Motors (Chevrolet/GMC)
Delphi DCM6.2 (t.ex. Silverado, Sierra). Kräver ofta bench eller licens-unlock för att kunna skrivas.
Sammanfattning
- Volvo: Alltid låsta efter 2018-05. Bench måste alltid användas på alla Volvos.
- BMW, Audi/VW, Mercedes: Många från 2021–2022→ är låsta.
- Ford: MG1/MD1 ofta låsta; SID212/SID212 Evo kräver fysisk unlock-service.
- PSA/Volvo (äldre): SID208/209/211 – bench och extra steg vanliga.
- GM: Nya plattformar är ofta låsta – kontrollera alltid.
- Toyota, Nissan, Hyundai, Mazda, Subaru, Honda: Nyare modeller (2019→) har ofta skyddade ECUs.
Se denna guide som en praktisk vägledning. Undantag finns, och utvecklingen går snabbt. Dubbelkolla alltid i din verktygslista och var förberedd på bench när bilen inte kan skrivas via OBD. Tänk också på att olika maskiner har olika stöd – tillverkarna släpper protokoll i olika takt, så en maskin kan ha stöd där en annan saknar det.