DPF, EGR, & AdBlue programmering
Den här guiden går igenom de vanligaste emissionsrelaterade systemen – som EGR, DPF/Decat och AdBlue – och hur de hanteras vid programmering. Du får en överblick över hur systemen fungerar, vilka problem som kan uppstå och varför det är avgörande att alltid läsa ut och skicka med felkoder till teknikerna. Vi beskriver också när fysisk urkoppling kan krävas och vilka steg du som återförsäljare bör följa för att få en korrekt lösning.
Guide: Emissionsrelaterade programmeringar (EGR, DPF, AdBlue, Decat m.fl.)
Vid optimering eller felsökning stöter man ofta på frågor kring system som är kopplade till bilens emissioner (utsläpp). Dessa system kan orsaka felkoder, driftstörningar eller begränsningar i effekt om de inte fungerar som de ska. Därför är det viktigt att förstå hur systemen fungerar, vilka justeringar som kan göras och hur man förbereder filen innan den skickas till teknikerna.
Observera: Innan du beställer någon emissionsrelaterad programmering måste du alltid läsa ut felkoder från bilen och bifoga dessa till teknikerna. Utan felkoder riskerar man att missa viktig information om systemets status.
Grundläggande riktlinjer
- Läs alltid ut alla felkoder (DTCs) innan du skickar filen – skicka med dessa till teknikerna. Finns det inga, så skickar ni inte med några.
- I vissa fall kan teknikerna kräva att komponenter kopplas ur fysiskt (t.ex. AdBlue-pump eller NOx-sensor), men det vet du först när de analyserat filen.
- För EGR krävs sällan mekanisk pluggning, men teknikerna kan instruera om det behövs.
Kort om systemen
EGR (Exhaust Gas Recirculation)
EGR återcirkulerar avgaser till insuget för att sänka förbränningstemperaturen och minska NOx-utsläpp. Vanliga problem är igensotning, fastnade ventiler eller felkoder som leder till nedsatt effekt och nödläge. Vid EGR-off stängs systemet mjukvarumässigt. Mekanisk pluggning är oftast inte nödvändig men kan rekommenderas om ventilen är läckande.
DPF/Decat (Diesel Particulate Filter & Katalysator)
DPF fångar upp sotpartiklar i dieselmotorer. När filtret är fullt sker en regenerering. Problem uppstår när regenereringen inte fungerar – då får bilen felkoder, sotar ner eller går i nödläge. DPF-off innebär att regenereringsstrategin stängs av i mjukvaran, och filtret tas oftast bort fysiskt (Decat vid bensin gäller borttag av katalysator). Viktigt att felkoderna läses ut, sparas och sedan raderas innan man skickar filen till teknikerna.
AdBlue / SCR-system
AdBlue-systemet injicerar urea för att minska NOx-utsläpp. Vanliga problem är kristallisering, trasiga pumpar eller NOx-sensorer. Vid AdBlue-off stängs hela systemet ned mjukvarumässigt. I många fall behöver pumpen eller relaterade sensorer också kopplas ur fysiskt. Detta avgörs av teknikerna efter analys av filen. Ni blir informerade om något fysiskt ingrepp behövs göras.
Lambda / O2-sensorer
Dessa sensorer sitter före/efter katalysatorn och övervakar utsläppen. Vid borttag av katalysator (Decat) kan sekundära lambdasonder behöva stängas av i mjukvaran för att undvika felkoder och lampor i instrumentpanelen.
Andra system
- Swirl flaps: Insugsflikar som kan orsaka mekaniska fel, går ibland att stänga i mjukvaran.
- NOx-sensorer: Vanliga felkällor, särskilt på Euro 6-dieslar. Kan stängas av via programmering vid behov.
Praktiskt arbetsflöde
- Läs ut bilens originalfil och spara felkoder relaterade till det du ska göra.
- Bifoga fil och felkoder när du skickar in filen till teknikerna.
- Följ teknikernas instruktioner om eventuell urkoppling av komponenter.
- Skriv tillbaka den modifierade filen och verifiera att bilen fungerar som förväntat.
Sammanfattning
Emissionssystem som EGR, DPF, AdBlue och lambdaövervakning är komplexa och skiljer sig mellan olika bilar och mjukvaruversioner. För att säkerställa ett lyckat resultat krävs:
- Utläsning av felkoder som skickas in till teknikerna (om där finns några koder).
- Följsamhet till deras råd kring eventuell urkoppling av hårdvara.
- Insikt om att samma system kan bete sig olika beroende på version och revision.
Se denna guide som en vägledning för att förstå grunderna. Teknikerna avgör alltid slutligen vad som behöver göras i just din kunds fil.